Nyírvasvári szakmai műhely

Nyírvasvári szakmai műhely

A Nemzeti Művelődési Intézet Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei és Hajdú-Bihari Irodája a TÁMOP 3.2.3/B-12/1C-2013-0001 Többcélú közösség terek fejlesztése projekt keretein belül „Programok generálása helyi erőforrásokra építve„ témakörben szakmai műhelynapot tartott Nyírvasváriban 2015. április 21-én.

Együttműködő partnereinket képviselő IKSZT munkatársakat a Nemzeti Művelődési Intézet Sz-Sz-B Megyei kulturális koordinátora Bisteiné Tóth Enikő köszöntötte, röviden vázolva a projektben eddig elért eredményeket. Majd a házigazda Nyírvasvári IKSZT szakmai vezetője Tóth Zoltán mutatta be a megye első IKSZT-jének és a fenntartó Vasváraik Vasváriért Közéleti Egyesületnek tevékenységét. A jelenleg 126 főt számláló egyesület büszkén ápolja a hajdan településükön élő Vasvári Pál emlékét. Az IKSZT programjainak jelentős része szerveződik ennek a hagyománynak az ápolása köré, mint például a Vasvári Napok, a Vasvári Pál Kerékpáros Teljesítménytúra vagy a Vasvári Pál Emléknap. Az ebédszünetben a Vasvári Pál Emlékházat is megtekinthették az IKSZT-s kollégák.

Ezt követően Ifjúság, mint helyi erőforrás címmel Csatári Emese az Új Nemzedék Kontaktpont vezetője mutatta be a fiatalok jelenlegi helyzetét, helyét a települési közösségekben. Az ilyenek a mai fiatalok, bezzeg a mi időnkben gondolat mentén mutatta be a fiatalság szerepét egy IKSZT-ben, egy közösségi színtérben. Rávilágítva, hogy miközben ezek a fiatalok szeretnek egyedül lenni, online élik az életüket és iskolán kívüli életük minimális és nincs önbizalmuk ugyanakkor nagyon is kreatívak. Akiket mindenképpen meg kell szólítani és bevonni az IKSZT-k életébe még akkor is, ha a közösségekkel való munkának megvannak az árnyoldalai.

A helyi erőforrások bevonásának lehetőségeiről szóló előadásában Huszti Éva a Közös Nevező Egyesület elnöke arról beszélt hogyan mérjük fel és hogyan vonjuk be a helyi erőforrásokat a helyi cselekvésbe. Beszélt az erőforrások és a helyi közösség feltárásának módszeréről, illetve a közösség erőforrásainak elemzéséről. Ismertette a közösségfejlesztési folyamat legfontosabb lépéseit. A közösségi interjú készítésének funkcióját és módját, példákat hozva az interjú során alkalmazható esetleges kérdésekre.  Majd a közösségi beszélgetések és a közösségi felmérés legfontosabb mozzanatait ismertette. Előadásából bővebb információkat kaptak a kollégák a tankatalógus, a tanulókör illetve a közösségi kalendárium készítésének, alkalmazásának céljairól és az ezekben rejlő lehetőségekről.

A délutáni előadások sorát a KÖZ-Pont Ifjúsági Egyesület vezetője, Bálega János indította el. A nyíregyházi, debreceni és szolnoki irodával is rendelkező egyesület 2001-ben jött létre, 2011-ben pedig az év önkéntes központja címet is megkapták. Szerteágazó feladataik alapvető fonalát az ifjúság és az önkéntesség adja. Foglalkoznak megyei szinteken a diákönkormányzatokkal, önkéntesek kiközvetítésével, IKSZ-sel, nemzetközi együttműködések keretében ifjúsági cserékkel. Az Erasmus+ pályázatokkal és az EVS programmal kapcsolatos tapasztalatiról is beszámolt a jelenlévőknek. Az egyesületnek jelenleg is 9 EVS-es önkéntes van. Mivel János pályázatírást oktat a Debreceni Egyetemen, a forrásszerzéssel kapcsolatban hasznos gyakorlati tanácsokkal szolgált a résztvevőknek ebben a témában is. Előadása zárásaként pedig felvázolta, hogy ő miben látja az IKSZT-k és a KÖZ-Pont Ifjúsági Egyesület együttműködéseinek lehetőségeit és felajánlotta a partnerséget a részvevőknek: ifjúsági klubok kialakításában, nemzetközi lehetőségek és ifjúsági pályázatok megismerésében, határon túli kapcsolatok kialakításában, tehetséges alkotó fiatalok kiállításának megszervezése az egyesület székhelyein stb.

Az ifjúsági közösség által irányított IKSZT jó példájaként mutatta be munkájukat a leveleki Mudri Imre. Levelek településen 2000-ben indult a Művelődési Ház munkája, amely később IKSZT-ként folytatta tovább tevékenységét. Munkájuk hosszú évek óta szorosan összefonódik a 37 főből álló Leveleki Ifjúságért Egyesület munkájával. A programok mindig közös tervezések eredményeképpen jönnek létre, a fiatalok „álmodják” meg őket. Az intézményi kommunikáció jó példájaként bemutatta facebook oldalukat, ahol tematizálva jelennek meg a programok fotói, és emellett minden programhoz rövid ismertető leírás is tartozik a célokkal, eredményekkel.

Ezt követően a résztvevő kollégák mutatták be röviden saját településük adottságait, munkájukat, eredményeiket. A délután többi részében műhelymunkában folytatták a résztvevők az együtt gondolkodást. Huszti Éva vezetésével először a közösségfejlesztés lépéseiről, a közösségi munka árnyoldalairól, a közösségi terek adta lehetőségekről gondolkodtak együtt, majd Csatári Emese vezetésével az ifjúsági munkában rejlő nehézségeket fogalmazták meg és közösen próbálták megtalálni a nehézségek feloldásának lehetőségeit.

A szakmai műhely résztvevői gyakorlati információkkal, adaptálható jó példákkal és együttműködési lehetőségekkel térhettek haza, mely visszajelzéseik alapján segítségükre lesz a további munkájukban.

Letölthető előadás.
Kapcsolódó cikk.

Bisteiné Tóth Enikő